شکلات و کاهش وزن

شکلات و کاهش وزن

یکی از سوالاتی که در موتورهای جستجوی آنلاین زیاد پرسیده می‌شود و ممکن است شما هم به آن برخورده باشید یا برایتان پیش آمده باشد این است که: «آیا شکلات تلخ لاغر می‌کند؟» محققان و پژوهشگران پاسخ این سوال را برای شما یافته‌اند: بله.

این پاسخ مثبت البته شرایطی را هم شامل می‌شود. شکلات تلخ به شرطی می‌تواند در کم کردن وزن به شما کمک کند که بیش از هفتاد درصد کاکائو داشته باشد. شکلات‌های شیری و نیمه‌شیرین بیش از آن قند و شیر در ترکیبات خودت دارند که به عنوان خوراکی سالم در نظر گرفته شوند. اما شکلات تلخ که سرشار از آمینواسیدها، مواد معدنی و فلاوانول‌هاست در میان ابرغذاها یا سوپرفودها جایگاه ویژه‌ای دارد.

شکلات تلخ چیست؟

شکلات تلخ محصولی است که از میوه‌های درخت کاکائو به دست می‌آید. دانه‌های کاکائو پس از برداشت تخمیر و خشک می‌شوند، بو داده و برشته می‌شوند یا تحت فشار سرد قرار می‌گیرند و با موادی که از این فرآیند حاصل می‌شود شکلات تلخ تولید می‌شود. کاکائو به دلیل داشتن توان آنتی‌اکسیدانی بالا و مقدار زیاد فلاوانول یکی از ابرغذاها محسوب می‌شود.

بد نیست همین‌جا این نکته را بگوییم که قاعده‌ای وجود ندارد که مقدار درصد کاکائو را برای شکلات تلخ مشخص کند و این‌طور نیست که بگوییم شکلات حتماً باید بیش از مقدار خاصی کاکائو داشته باشد تا به عنوان شکلات تلخ شناخته شود، اما برای استفاده‌ی بیشتر از مزایای شکلات تلخ برای سلامتی بهتر است شکلات‌هایی که دارای بیش از هفتاد درصد کاکائو هستند میل کنید.

اگر برای اولین بار طعم شکلات تلخ را امتحان می‌کنید، بعید نیست نسبت به شکلات‌های شیری به نظرتان کم‌تر شیرین بیاید. شکلات تلخ به محض این که روی زبان می‌نشیند کمی تلخی همراه خودش دارد، اما طعم و عطر غنی آن به تدریج شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر تلخ بودن شکلات در اولین مصرف شما را آزار داد می‌توانید در کنار آن توت‌فرنگی یا تمشک میل کنید. شیرینی این میوه‌ها مکمل شکلات تلخ است و آن را به دهان خوش‌طعم‌تر می‌کند

شکلات و کاهش وزن

ارزش‌ غذایی شکلات تلخ

شکلات تلخ منبعی غنی از آهن، منیزیم، مس، اسیدهای آمینه‌ی ضروری، منگنز، فیبرهای غذایی و فلاوانول‌های تقویت‌کننده‌ی سلامتی است. طبق گفته‌های دانشکده سلامت عمومی هاروارد فلاوانول‌های موجود در کاکائو خصوصیاتی دارند که موجب محافظت از قلب شده و در درازمدت می‌توانند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند.

شکلات تلخ کالری بالایی دارد که مقدار دقیق آن به درصد کاکائو و مقدار مواد دیگر در شکلات وابسته است، اما به طور کلی سی گرم شکلات تلخ حدوداً بین 150 تا 180 کالری دارد، به همین دلیل است که بیشتر متخصصات تغذیه و پزشکان توصیه می‌کنند در رژیم‌های غذایی سالم روزانه بیش از سی گرم شکلات تلخ مصرف نکنید. ضمن این که بهتر است کاکائوی طبیعی یا کاکائو با حداقل مقدار فرآوری‌شدن را انتخاب کنید تا مطمئن باشید فلاوانول‌های دشمن چربی و سایر مواد مغذی موجود در کاکائو را با حداکثر مقدار ممکن از کاکائو دریافت می‌کنید.

شکلات تلخ به کاهش وزن چه کمکی می‌کند؟

شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی، فیبر و فلاوانول‌هایی است که به طور کلی به سلامت و تندرستی کمک می‌کنند. در کنار این خواص شکلات تلخ به شش روش زیر به کاهش وزن هم کمک می‌کند:

کم کردن ولع و هوس خوراکی‌های مختلف: شکلات تلخ یک منبع غنی برای فیبر خوراکی است و به گفته‌ی محققان دانشکده پزشکی هاروارد مصرف فیبر بیشتر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. فیبر با پایین آوردن کلسترول LDL در بدن به شما کمک می‌کند مدت زمان طولانی‌ترین احساس سیری کنید. برخی محققان بر این باورند که تلخی طعم شکلات تلخ هضم غذا را کند کرده و در نتیجه آن با کاهش تولید انسولین ولع خوراکی‌ها نیز کم می‌شود.

فرو نشاندن اشتها: پژوهشگران هلندی دریافته‌اند که حتی بوییدن شکلات تلخ هم می‌تواند باعث کاهش اشتها شود. بو کردن و چشیدن شکلات تلخ هر دو به شکل مشابهی می‌توانند باعث فرونشاندن اشتها شوند که محققان آن را با کم کردن هورمون گرلین یا هورمون گرسنگی مرتبط می‌دانند.

فلاوانول‌های کاکائو مصرف چربی و کربوهیدرات را تحریک می‌کنند: طبق یک تحقیق سیستماتیک که اخیراً نتیجه‌ی آن در ژورنال Sports Medicine منتشر شده فلاوانول‌های موجود در شکلات تلخ باعث بهبود عملکرد عروق، کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از ورزش و تغییر روش استفاده از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها در حین ورزش می‌شوند.

کاهش دادن سطح قندخون ناشتا: اکثر مردم با افزایش سطح قند خون به غذاها و خوراکی‌های پرکالری میل و علاقه پیدا می‌کنند. محققان انگلیسی طی پژوهشی که نتیجه‌ی آن در ژورنال تغذیه بریتانیا منتشر شد اعلام کرده‌اند که مصرف روزانه 20 گرم شکلات تلخ با 500 میلی‌گرم پلی‌فنول به مدت دو هفته سطح قند خون ناشتا را کاهش می‌دهد و فشار خون سیستولیک و دیالوستیک را بهبود می‌بخشد.

میان‌وعده‌های لاغرکننده: طبق نتایج پژوهشی در ژورنال انجمن رژیم غذایی آمریکایی، رژیم‌های غذایی که بر اساس کم کردن کالری ورودی هستند با مصرف شکلات تلخ به عنوان میان‌وعده و اسنک تاثیر فوق‌العاده‌ای دارند. طی این پژوهش افرادی که در رژیم کم‌کالری از شکلات تلخ به عنوان میان‌وعده استفاده کرده بودند بعد از گذشت هیجده هفته سایز و درصد چربی بیشتری کم کرده بودند.

بهبود خلق و خو: افسردگی، پرخوری و اضافه‌وزن رابطه انکار‌ناپذیری دارند، بنابراین داشتن روحیه بهتر ممکن است در کاهش و کنترل وزن هم به شما کمک کند. پلی‌فنول‌های موجود در شکلات تلخ طبق بررسی‌های انجام‌شده می‌توانند ظرف مدت 30 روز بعد از شروع مصرف تاثیر چشمگیری بر روی روحیه و خلق و خو بگذارند و اصطراب و افسردگی را بهبود بخشند.